درحال بارگذاری...

مزرعه هوشمند چیست؟ مروری بر نسل آینده مزارع در عصر تکنولوژی

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

مزرعه هوشمند چیست؟ مروری بر نسل آینده مزارع در عصر تکنولوژی


مزرعه هوشمند چیست؟ مروری بر نسل آینده مزارع در عصر تکنولوژی

مزرعه هوشمند چیست و چرا کشاورزی هوشمند می‌تواند آینده را تغییر دهد؟ جهان برای بقا به کشاورزی وابسته است، با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به تأمین امنیت غذایی در مناطق مختلف، تقاضا برای تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است. ب


مزرعه هوشمند به مزرعه‌ای گفته می‌شود که در آن تکنولوژی‌های جدید جایگزین فرآیندهای دستی و سنتی شده‌اند. مزرعه‌ی هوشمند با استفاده از ابزارهای روز، کمترین نیاز را به انسان دارد. در مزارع هوشمند فرآیند رشد محصولات، کاشت، برداشت و عرضه همگی به کمک تکنولوژی و بدون نیاز به انسان انجام می شود. به این پروسه کشاورزی هوشمند می گویند. البته کشاورزی هوشمند بیشتر به مفهوم مدیریت مزرعه اشاره دارد که از فناوری مدرن با هدف افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. این رویکرد شامل جنبه‌هایی مانند استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، مدیریت داده‌ها، اسکن خاک و همچنین دسترسی به GPS و سایر فناوری‌های هوشمند است. جالب است بدانید طبق تحقیقات آینده پژوهی کشاورزی هزینه‌های این صنعت با به‌کارگیری مزراع هوشمند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس تحقیقات آینده پژوهی در کشاورزی میزان خاک مورد استفاده برای کشاورزی حدود 0.7٪ کاهش یافته است. این در حالی است که رشد جمعیت نسبت به نسل‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این تولید مواد غذایی برای برخی از کشورها به یک بحران تبدیل شده است و آینده پژوهی با توجه به شرایط موجود برای کشورهای دیگر نیز چندان مثبت نیست.

بر اساس نتایج آینده پژوهی در کشاورزی برای این که دنیا بتواند میزان تولید موادغذایی خود را حفظ یا افزایش دهد و به امنیت غذایی برسد، نیاز به افزایش بهره‌وری دارد. با این حال، با توجه به شرایط موجود، در صورت پیروی از روش‌های سنتی کشاورزی، هرگونه افزایش تولید بدون ایجاد فشار به محیط زیست امکان پذیر نیست. مزرعه هوشمند با معرفی تکنولوژی های موثر بر کشاورزی با هدف کاهش هزینه، کارایی بهتر در کشاورزی و محصولات باکیفیت، آینده‌ای روشن‌تر را نوید می‌دهد. برخی از آینده پژوهان حوزه‌ی کشاورزی رفتن به سوی این روش کشاورزی را تنها راه موجود دانسته‌اند. به عنوان مثال، با کشاورزی هوشمند، شما این فرصت را دارید که به طور موثر بر نیازهای مزارع خود نظارت کنید، از کودها و سموم دفع آفات به خوبی و به شکل گزینشی استفاده کنید و  استفاده از برخی روش‌های کشاورزی را با هدف تولید بهتر و سالم تنظیم کنید.

در حال حاضر دیگر نیازی به استفاده کشاورزان از سموم دفع آفات، کودها و آب در کل مزرعه نیست. ورود تکنولوژی در کشاورزی و به طور خاص کشاورزی هوشمند به کشاورزان اجازه می‌دهد تا از کمترین مقادیر این عناصر استفاده کنند و فقط مناطق خاصی از مزرعه خود را هدف قرار دهند و یا حتی آنها را به صورت انتخابی در موارد خاص اعمال کنند. این در حالی است که زمان که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در فرآیند کشاورزی است به یک مسئله با اهمیت کم تبدیل شده است، چرا که سرعت انجام بسیار از فرآیندها به حداقل رسیده است.

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کشاورزی مدرن پهپاد کشاورزی پهباد سیرنگ مزرعه هوشمند سم پاشی

این مطالب را هم بخوانید!

ریزش ماه ژوئن (June drop)

ریزش ماه ژوئن (June drop)

ادامه مطلب »

اتصالات بی سیم در کشاورزی

آیا میدانید نقش اتصالات بی سیم در پهپاد کشاورزی چیست؟ آیا میدانید مزایای پهپاد کشاورزی هوشمند چیست؟ نتیجه‌گیری: در مقاله حاضر، نقش اتصالات بی‌سیم در ارتقا کشاورزی هوشمند و کاربرد پهپادهای کشاورزی برای جمع‌آوری داده‌های کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهند که استفاده از این تکنولوژی‌ها...

ادامه مطلب »

مفهوم عارضه phytotixicity یا...

مفهوم عارضه phytotixicity یا همان گیاهسوزی ...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116